perjantai 23. joulukuuta 2011

Kamerakaupoilla

Käytiin eilen Tampereella katselemassa vähän digijärjestelmäkameraa. Lähtökohta on se, että mä en tiedä kameroista mitään muuta kun että niillä otetaan kuvia, niissä on pitkä tai lyhyt putki ja niillä saa hyviä tai huonoja kuvia. Eli oon käyttäny ihan Canonin Ixus pokkaria viimevuodet.

Ensimmäinen paikka oli Verkkokauppa.com. Katseltiin siinä ensin itsenäisesti niitä laitteita, saatiin olla ihan rauhassa eikä kukaan tullut niskaan hengittämään. Sen jälkeen kun oli ensin niitä katseltu ja testailtu, kävin pyytämässä erästä myyjää josko hän tulisi vähän auttamaan. Tämä myyjä (harmi kun en tiedä nimeä, olisin kehunut) oli erittäin mukava. Hän kertoi kameroista tietoja selkokielellä niin, että suurimman osan teknisistä asioista jopa ymmärsimme. Hän antoi hyviä vinkkejä lisäputken hankintaan, kertoi niiden eri ominaisuuksia ja myös kameroiden välisistä eroista hän oli hyvin selvillä. Päädyimme kameraan jota ei sillä hetkellä ollut varastossa, ja olin erittäin kiitollinen siitä että myyjä ei alkanut kauppaamaan mitään muuta kameraa tilalle, vaan kertoi milloin tuotetta mahdollisesti olisi jälleen saatavilla. Olen ennenkin saanut tuolta hyvää palvelua, ja tällä kertaa kyllä paikka ansaitsi täydet 10 pistettä. Kiitos.

Vertailun vuoksi päätimme käydä katsomassa muuallakin samaista Canonin kameraa. Kalevan Gigantissa tuli myyjä heti kysymään että voisiko auttaa. Kerroimme katselevamme kameroita, ja löysimmekin valikoimasta etsimämme. Kerroimme että muualla oli 50 euroa halvempi, myyjä tivasi heti että missä. Paljastimme paikan, ja myyjä mumisi jotain menevänsä katsomaan onko hyllyssä. Arvelin sillä hetkellä että tyyppi käy koneelta tarkistamassa Verkkokaupan hinnan. No, hän tuli takaisin ja sanoi että "niin helppo niiden on pitää halvempaa hintaa kun tuotetta ei ole heillä hyllyssä, se on niiden tapa". Siis WHAAAAAAT??? Näinkös ammattitaitoinen myyjä toimii? Ryhtyy puhumaan kilpailijastaan alentavaan sävyyn? Loppujuttua ei jaksettu kuunnella, vaan totesimme että emme tälläkertaa tee kauppaa tästä. Ja läksimme. Paskanmaku jäi suuhun.

Sitten oli vuorossa Expert Lielahti. Myyjä tuli paikalle kysymään tarvitaanko apua. Kerroimme jälleen että joo kameraa ollaan katsomassa mutta näkyy olevan sen hintainen että muualta saadaan halvemmalla. Koska tinkivaraa ei ollut sanoimme "Kiitos, hei" ja lähdimme kävelemään ulos. Myyjä oli kuin perskärpänen ja käveli perässä hokien jotain muita kameramerkkejä vaikka sanoimme että tämä kyseinen kamera on ainoa jota haluamme katsoa. Ulko-ovella vielä sanat kaikuivat takanamme... Ei pitäsi olla näin väkisinmyyvä. Ei tee mieli mennä kyseiseen kauppaan enää ikinä.

Lielahden Mustassa Pörssissä oli todella asiallinen myyjä. Heidän kameravalikoimansa oli aika suppea ja kysyimmekin pitkätukkaiselta miesmyyjältä että "Onko teidän kaikki kameramallit tässä". Hän sanoi että "Kyllä ne melkein on, jotain saattaa olla varastossa mitä siinä ei ole". Kerroimme mitä olimme etsimässä ja hän sanoi ystävällisesti että "meillä ei valitettavasti ole, mutta tuossa Kodin Anttilassa saattaisi olla, käykää sieltä yläkerrasta katsomassa". NÄIN! Tämä ansaitsi kyllä kiitoksen, hyvä asiakaspalvelija osaa auttaa asiakasta vaikka neuvomalla kilpailijan luokse:)

Sellainen kauppakierros tälläkertaa. Anttilassakin oli se kyseinen kamera muuten, mutta samanhintainen kuin näissä muissakin liikkeissä lukuunottamatta halvinta Verkkokauppaa. Henkilökohtaisesti minuun vaikuttaa Erittäin paljon toi asiakaspalvelu. Jos jossain on joku munapää myymässä, voi se tarkoittaa elinikäistä boikotointia kyseistä kauppaa kohtaan itseltäni. Ja sanahan leviää. Yleensä tosin vain negatiivinen palaute, mutta tehdäänpäs uudenvuoden lupaus että kerrotaan aina jos saadaan jostain hyvää palvelua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jos sulla on jotain sanottavaa, niin sano. Ja arvostelut otan ilolla vastaan.