torstai 26. kesäkuuta 2014

Pärnun kesäretki heinäkuussa 2013

Päätettiin lähteä pienelle muutaman päivän lomaselle Ihanaan Pärnuun, tuohon köyhän miehen etelään. Varattiin majoitus booking.comin kautta. Sieltä saa kyllä parhaiten aina tietoa hotelleista, ja pystyy vertailemaan hintoja. Nyt varasimme yksityiseltä  majoittajalta ihanan huoneiston varmaan 100 vuotta vanhasta talosta. Tervetuloa matkaan!

Pakattiin autoon vain tarpeellinen, koska tuliaisia varmaan kertyisi peräluukullinen.. Lähdettiin aamusella kotoa, ja laiva lähti Helsingistä Katajanokalta ennen puolta päivää. Kyseessä oli Viking Line XPRS, joka on ihan kätevä noihin ylityksiin. Tosin istumapaikoiltaan on vähän ankea. Kahvipaikkaa etsiessä pitää aina kytätä että vapautuu tilaa.

Ilma oli pilvinen, mutta ei satanut. Katselimme kannelta maisemia lähtiessämme, kun ei ollut oikein muutakaan tekemistä ja peräkannella oli sen verran istumatilaa että siellä viihtyi.

Taustalla Linnanmäki ja Kallion kirkko, jossa äitini on kastettu.

Suomenlinna

Kappee on Kustaanmiekka.. kieli keskellä suuta pitää seilata.

Perussetti

Perille päästyämme laivasta pihalle, Tallinnan läpiajo ja kohti Pärnun maantietä. Liikenne sujuu yleensä aina aika joustavasti (täysiä), ja kun ajaa aina jonkun perässä, ei voi tehdä mitään isoa virhettä. Ja yleensä oon osunu oikealle tielle, paitsi siinä yhdessä risteyksessä..

Pärnussa oltiin hyvissä ajoin, ja odoteltiin omistajaa hetkinen talon pihalla. Talo oli ulkoapäin kyllä melkoisen näköinen, mutta... No, lopulta Toni soitti omistajalle, ja tämä olikin ollut siellä sisällä kokoajan. No, paikkojen esittely ja me ihastelimme asuntoa ihan ihmeissämme. Oli kyllä todella positiivinen yllätys, ei tarvinnut sanoa niitä legendaarisia sanoja: "tällä rahalla sai tälläisen".

Paikka oli ihan Pärnun keskustassa, vain kivenheitto Rüütli -kadulta. Ja hintakin oli mieleinen: 3 vrk 255 euroa. Huoneistossa oli 2 makuuhuonetta sekä tupakeittiö. Tilaa oli yllinkyllin, ja sijainti siis aivan loistava. Booking.comin varaussivulta näet lisätietoa: Ringi 6 Apartment .

Isomman makuuhuoneen leposohva

Keittiöstä löytyi melkein kaikki tarpeellinen, paitsi kunnon kahvinkeitin. Ja kämppä oli juuri remontoitu todella hyvällä maulla.

Isompi makuuhuone.

Tupakeittiön ruokailuosa. Taulutelkkari ja langaton nettiyhteys toimivat hyvin.

Tulopäivänä haettiin kaupasta ruokaa ja juomaa, ja ensimmäinen ilta vietettiin rattoisasti vaan leväten. Ja väsyneenä nukkumaan, ja seuraavana päivänä pirteänä ylös..

Aamupalan jälkeen lähdettiin vähän tutkimaan kaupunkia. Olen käynyt tuolla vaikka kuinka monta kertaa, ja äiti ja Toni myös pari kertaa. Isä on käynyt kerran. Keskusta on mulle jäänyt silti vähän vieraaksi, kun aina on tullu autolla mentyä sinnetänne.

Ensin piti tutustua majapaikkamme vieressä olevaan Pärnun Kristuksen kirkastumisen kirkkoon, mutta vaikka ovessa luki aukioloajat niin eihän se ollut auki. Tyydyimme siis ihailemaan sitä vaan ulkoapäin. Piti käydä siinä sitten myöhemmin, mutta emme enää ennättäneet. Siitä lähdimme kävelemään Lydia Koidula puiston kautta Pärnun nykytaiteen museolle. Puistosta löytyi tietenkin Lydia Koidulan patsas sekä Oscar Brackmannin patsas (näistä kuvateksteissä enemmän). Puisto on todella kaunis, ja Pärnussa on paljon muitakin kauniita puistoja.

Miksi ovet ei aukene meille? No portti aukesi, mutta tais muuten henkilökunta olla nukkumassa. Pärnun Kristuksen kirkastumisen kirkko.

Moni kakku päältä kaunis.. tämä meidän majoituspaikka ei ollut, mutta sisältä sitäkin komeampi.

Lydia Koidulan patsas. Hän oli virolainen kirjailija, Viron kansallisrunoilija ja myös virolaisen sanomalehtityön uranuurtaja.

Oscar Brackmann, Pärnun ensimmäinen pitkäaikainen pormestari. Pärnun kylpyläkaupungin suunnitelmallisen kehittämisen alullepanija.

Pärnun nykytaiteen museossa oli joku alastontaiteen näyttely. Liput olivat muutaman euron, ja näyttely itsessään oli aika monipuolinen. Oli tauluja, veistoksia ja kaikennäköisiä teoksia. Kannattaa käydä tuolla museossa, luulen että siellä on paljon mielenkiintoisia näyttelyitä.

Pärnun nykytaiteen museo

Taidetta..

Vähän erilaisempia alastonkuvia

Tämä varmaan ei kaipaa vinkkejä.

Pariskunta.

Seuraavaksi suunnattiin katsastamaan Pärnun Elisabetin kirkkoa. Ei mitenkään erityinen, keskellä kaupunkia sekin.
Uusgoottilainen alttari on vuodelta 1854

Elisabetin kirkko on keisarinna Elisabetin mukaan nimetty barokkikirkko, rakennettu 1750

Matka jatkui Rüütli -kadulle, jossa pyörähdettiin parissa turistimyymälässä ja kai sieltä jotain tarttui mukaankin. Illemmalla käytiin vielä syömässä Postipoika -ravintolassa, joka on aina takuuhyvä. Sen jälkeen istuttiin iltaa vielä kävelykadulla terassilla ja matka jatkui vielä seuraavaankin päivään.

Postipoika - ravintolan sisäpihalla on tunnelmallista. Tästä lisää yrttiä ruokaa jos ei maistu. No ei tarvinut lisätä, kyllähän maistui.

Pärnun punainen torni. Vanhin rakennus Pärnussa, ja ainoa säilynyt keskiaikaisen suojamuurin torni. Tornissa sijaitsee ainakin viinibaari ja kauppa.

Kolmannen päivän aamuna suunnattiin Pärnun hiekkarannalle. Käytiin siinä kahvilla/oluella/pirtelöllä, kuka milläkin. Ilma oli pilvinen, mutta ei onneksi satanut. Porukat törmäsivät siellä joihinkin tuttuihinsakin. Käytiin vielä hiekkarannalla tepastelemassa. Jos nyt löytyy joku, joka ei ole Pärnun hiekkarantaa kokenut, niin suosittelen. Matalaa siellä tosin on, lapsille turvallista mutta aika pitkälle joutuu kävelemään ennekuin on edes polveen asti vettä.

Iltaa vietettiinkin sitten vielä siinä kävelykadulla (Rüütli) joka sijaitsi puolen korttelin päässä majapaikastamme. Kävimme syömässä majapaikkaa vastapäätä olevassa baarissa, oli todella hyvää ruokaa ja ihana tunnelma. Kovin myöhään ei viitsitty kuitenkaan ulkona istua, koska seuraavana päivänä olisi lähtö.

Ne tärkeimmät lasit.

Vastapäisen baarin terassi. Kyllä tuossa puiston laidalla kelpasi ruokaa odotella.

Mä syön aika usein ravintolassa kalaa, yleensä se on todella hyvää. Tämä oli herkullista.

Neljännen päivän aamuna normit aamupala, pakkaus ja kämpän siivous. Ja matkaan. Ajettiin reittiä Lihula - Haapsalu - Tallinna. Haapsalussa pysähdyttiin linnan raunioilla, ja sitten suorinta tietä ostoksille Tallinnaan, laivaan ja kotiin. Olipas kiva reissu :)

Lihulan kartano (ilmeisesti vain tilauksesta avoinna oleva museo ). Kartanon takana ovat 1224 rakennetun linnan rauniot.